Hoe ga je als leidinggevende om met gestreste medewerkers?

Hoe ga je als leidinggevende om met gestreste medewerkers?

 

 

 

 

Overbelaste medewerkers, gestreste medewerkers, vermoeide medewerkers….. Wat nu?

Veel leidinggevenden weten niet zo goed hoe ze om moeten gaan met medewerkers die zich overbelast voelen of er gestrest of vermoeid uitzien. Soms heb je als leidinggevende “geluk”en komt de betreffende medewerker met zijn of haar problemen bij jou. Ze geven(eindelijk) aan dat het niet zo goed met hen gaat, ze geven aan zich moe te voelen, hebben problemen om hun werk af te krijgen ondanks dat ze langer doorwerken etc. Vaak heb je als leidinggevenden zelf al wel gezien dat het niet goed gaat met je medewerker, maar weet je niet goed hoe je hem of haar daarop moet aanspreken.

Bedenk wel dat het niet tijdig aanspreken van de medewerker en het niet aanpakken van de problematiek, langdurige psychische klachten en hoge verzuimkosten opleveren! Het kan zelfs een (voor de werkgever kostbare) WIA-uitkering betekenen. Daarnaast blijven medewerkers voor langere tijd minder of niet belastbaar en vaak houden medewerkers restverschijnselen.

Dit is goed te voorkomen door tijdig de juiste acties in te zetten!

5 tips voor deze leidinggevenden:

  • Als de medewerker niet uit zichzelf bij je komt: maak een praatje met deze medewerker en geef aan dat je je zorgen maakt;
  • Ga niet in discussie, erken de stress of problemen;
  • Plan tijd in voor een gesprek, geef de medewerker aandacht, luister naar wat de medewerker eigenlijk te zeggen heeft, vraag door;
  • Neem ook daadwerkelijk werk weg, ontlast de medewerker en zie hierop toe;
  • Bespreek dat het tijd is voor verandering in het gedrag van de medewerker, ga op zoek naar stresspatronen en de noodzaak voor verandering in zijn of haar gedrag. Soms ligt hier ook een verkeerde beroepskeuze onder!

Begeleid de medewerker hiermee of bied (loopbaan)coaching of psychologische begeleiding aan.

Heb je als leidinggevende ondersteuning nodig bij het onderzoeken naar de stresspatronen en de noodzaak voor verandering?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor een kennismakingsgesprek: 06-30546837 of via de email: marjon@tjepkemacoaching.nl

Mijn missie is namelijk : dat er minder medewerkers langdurig uitvallen wegens psychische klachten!


 

WIL JE VAKER TIPS ONTVANGEN?
VUL HIERONDER JE GEGEVENS IN!



Ja, ik meld me aan
 
Voornaam
E-mailadres *

Marjon Tjepkema on FacebookMarjon Tjepkema on Linkedin
Marjon Tjepkema
Mijn plezier en voldoening haal ik uit mijn missie om ieder individu in zijn/haar kracht te zetten zodat minder mensen langdurig uitvallen met psychische klachten en waarbij vitaliteit het uitgangspunt is. Mijn motto is dat “niemand te oud is om nieuw gedrag aan te leren of nieuwe wegen in te slaan”. Mijn coachingstraject is geslaagd als mijn klant zijn of haar overtuigingen helder krijgt en daardoor stappen gaat zetten naar een nieuwe toekomst. Ik coach professionals (vanaf MBO+) met stressklachten of loopbaanvraagstukken. Het is plezierig en uitdagend om ze te versterken in hun vitaliteit.